Alexanderteknik

Hvad er Alexanderteknik?

Alexanderteknikken er en fantastisk selvhjælps metode, som kan hjælpe dig til at opleve frihed i kroppen, mere lethed i bevægelse, en uanstrengt og smuk kropsholdning, en mere fri vejrtrækning, bedre stemmebrug, øget vitalitet samt bedre fokus, ro og klarhed i sindet. 

Gennem Alexanderteknikken vil du opleve at du kan udføre alle dagligdags- samt mere specialiserede aktiviteter mindre anstrengt, med større frihed og dermed mere (livs)glæde – kort sagt leve livet bedre!

Hvem kan have glæde af Alexanderteknik?

Alexanderteknikken er for alle (aldre) og kan hjælpe dig indenfor områder som smerte, kropsholdning, performance, sport, uddannelse og generelt velvære.

Alexanderteknikken kan hjælpe dig med følgende problemer:

  • Nakke, ryg og ledsmerter
  • Spændinger og stivhed i kroppen
  • Repetitive strain injury (RSI) som f.eks. musearm
  • Kropsholdning
  • Graviditet og fødsel
  • Åndedræts- og stemmeproblemer
  • Angst og stressrelaterede problematikker
  • Sund aldring – ja du kan ældres med ynde!
  • Parkinsons sygdom

Performance – du kan forbedre din udførelse og præstation indenfor:

  • Drama
  • Spille et instrument
  • Sang
  • Dans
  • Holde tale
  • Give en præsentation

Sport og Fitness – du kan forbedre din udførelse og præstation indenfor alle træningsmetoder, bl.a.:

  • Løb
  • Svømning
  • Yoga
  • Cykling
  • Ridning
  • Golf
  • Styrke- og vægttræning

Hvad er de centrale principper i Alexanderteknikken?

  • Måden du bruger dig selv på (måden du bevæger dig på, sidder, går og står) påvirker hvordan du fungerer
  • Krop og sind arbejder intimt sammen som en helhed og yder hele tiden en indflydelse på hinanden
  • Det er nødvendigt at blive mere bevidst om måden hvorpå du udfører dine dagligdagsaktiviteter for at skabe forandring 
  • Forholdet mellem hoved, hals, nakke og rygsøjle er centralt i forhold til din mulighed for at fungere optimalt og udnytte dit fulde potentiale

Hvordan lærer jeg at bruge Alexanderteknikken?

Alexanderteknikken sigter på at gøre dig i stand til at ændre langtidsstående mønstre og vaner. Derfor anbefales det at tage et forløb af individuelle lektioner. 

En lektion er på 45 minutter, og man er fuldt påklædt. Det er en fordel at møde op i behageligt tøj, som du kan bevæge dig i, da en lektion involverer både liggende, stående og siddende aktiviteter.

Alexanderteknikken skal opleves – kom til en uforpligtende intro lektion!

%d bloggers like this: